Firetrace sikrer passiv brandslukning i motorrum i 1.500 busser i Danmark
Firetrace er indtil nu installeret i mere end 1.500 busser i
Danmark og 10.000 busser i England, og der kommer flere til hver
eneste måned.
Brande i busser opstår hyppigt
En brand i en bus er en meget alvorlige hændelser, der sætter
liv og ejendom i fare. Undersøgelser viser, at helt op til en ud
af hundrede busser vil opleve en brand i løbet af et år. Mere
end 84 procent af disse brande er resultatet af mekanisk eller
elektrisk eller funktionssvigt i motor eller transmission med
brandfarlige væsker eller elektriske fejl nævnt som den
hyppigste årsag. Risikoområder er
Motorrum.
Instrumentbræt.
Elektriske systemer.
Batteriaflukker.
Varme- og klimaanlæg.
Firetrace tilbyder en unik tilgang til beskyttelsen af mange
af brandudsatte områder i busser. Firetrace
brandslukningssystemer registrerer brand ved hjælp af en unik
rød detektorslange. Denne varmefølsomme polymerslange er under
tryk, og reagerer på varme og strålende energi af brand ved
sprængning, hvilket øjeblikkeligt frigiver brandslukningsmidlet.
Brandslukning i motorrum testet af Svenska
Brandskyds Förening
Firetrace Direkte Slukning har i april 2010 gennemgået den Svenska
Brandskyds Förenings, SBF 128 test, som angiver regler for
fastmonteret brandslukningsanlæg i busser.
I henhold til SBF 128 skal motorrummet være minimum 2 m³, og
motoren skal være forsynet med turbo. Inden testen udføres, skal
der i motorrummet fordeles 3 kg savsmuld vædet i 2,75 liter
blandet diesel, hydraulikolie og motorolie. Når motor og rum er
lagt godt til med savsmuldblandingen, sprøjtes der yderligere 1,75
liter væske, blandet af diesel, hydraulikolie og tændvæske ud
over hele motor og motorrum. Som det sidste fordeles 200 gram
twist blandet med tændvæske og diesel ud over motor og ved siden
af motor, og denne blanding anvendes til antænding af branden i
motorrummet.
Motoren skal nu køre i 15 minutter i tomgang, og derefter 5
minutter med 1.600 - 1.800 omdrejninger, således motor og
motorrum m.m. er varmet op til driftstemperatur. Derefter
antændes branden med gasbrænder i hele motorrummet, og der
lukkes ind til rummet. Branden skal nu accelerere i 20 sekunder
før brandslukningen aktiveres i motorrummet. Al brand skal
herefter være slukket, og der må ikke være røg eller andet, der
kan antyde at branden kan genantænde.